Saturday, 16 March 2013

Makan Gaji? Vs Bisnes?

Assalamua'laikum...

Salam hujung minggu smua..senyum sket..cmni..:-))..hehe..Arinie Rina nak bercerita sket pasai kehidupan dan tentang keinginan dalam hidup...Rina memang sekarang keja makan gaji..Alhamdulillah setakat sekarang ni rezki sentiasa ada..tambah2 bila dah dapat cinta hati Rina..makin murah rezki..Tapi kita sebagai manusia ni xlepas daripada keinginan untuk hidup kaya..hmm bunyik cam tamak x??
Aku Kayaaaa!!!!
Hehe..tapi Rina tau kalo tanya korang mesti nak punya kan jadi kaya..kan3??..Semua nak jadi kaya..Xkurang jugak dgn Rina..tapi xda la sampai nk kaya mcm datuk2 datin2 tu..cukup la setakat ujung bulan xyah nak pening2 dgn hutang piutang ni smua..yang xtahan tu bila gaji lmbt sket tu bank da sibuk kol..ayat dia bunyik camni.."Puan boleh saya tahu bila puan boleh jelaskan bayaran untuk bulan ni?.."..Uhhh..tensen bak ang...lagi tensen bila congak2/kira2/calculate apa yg nk di settle..tgok2 perbelanjaan melebihi pendapatan..drag byk kottt...fuhhh..serta merta rs cm nak pitam..Tapi nanti ada jek yg kata eh laki bini keja besaq xkan ada masalah kott..mmg ada wokey??nnti ada plk yg kata..Laaa ang da kawen kan??apa susah laki ang kan ada?? Hellooo..mmg hubby kite kena bg nafkah..tp dgn perbelanjaan skarang ni yg berdouble2 mahaiii ni gaji 4K pun xcukup..Semakin tinggi gaji semakin tinggi perbelanjaan..caner tu??

Bila gaji tinggi maka selera pun automatik tinggi..nnti kluar plk statement..da gaji byk tu pakai yg biasa2 da la..Rasa2 org yg ckp tu mmg kedekut taik idung masinnn..dah gaji byk nape dgn diri sendiri pun nk kedekut ke??
Korang ada xterpikir gaji byk habis untuk bayar hutang..tapi kita xenjoy atau menikmati pun duit kita tu..pegi keja dgn bulan..balik pun dgn bulan..last2 hujung bulan nya..habis ntah ke mana..penat je..padahal sbulan 2 3 ari je cuti..Masa untuk keluarga pun xda..sibuk nak cari duit je..Sekarang ni Rina n hubby ngah berbincang untuk buat bisnes kecil-kecilan..Sebenarnya dlm dilema jgk..Sekarang keja dah tetap..tapi masa tu sangat sikit pun untuk spend dgn anak n hubby..nak tmbah bisnes plak??Ohh..dok bayangkan Rina yg xterurus..Dalam masa yang sama terpikir gak keja makan gaji ni kdg2 rasa seakan dipergunakan..u have no right to say 'NO'..Sometimes bila kita bersikap jujur pun akan bwk padah kepada diri kita sendiri..I just hate bekerja dgn org yang xjujur n xadil..Apakan daya..zaman sekarang kezaliman di mana-mana..Even kita sbgai umat Islam n duk di negara Islam pun rasa terpinggir..manakan tidak bila ada diskriminasi kpada perempuan yang berhijab n waktu solat..Malah org yg mengaku dia Islam pun xmemahami tuntutan agama sendiri..Nau'zubillah..
Yang mana satu nie???pening..
Tapi kali ni Rina mmg nekad nak mulakan bisnes..Kalo xdipecahkan ruyung manakan dpt sagunya..btui x??Untuk beri perhatian sepenuhnya kepada bisnes n keluarga mungkin agak mengambil masa..Lagi pun Rina dah belajar tgi2 n dah ada keja tetap..mak ada jgk bising2.."Ayah ang dah bg blajaq tgi2 la ni ang nak beqenti keja plk??"Hmm..mmg ada terpikir benda tu..Sekarang ni dlm minda Rina teringat satu ayat ni je..
Alangkah Indahnya...
'99% daripada punca rezki datangnya daripada berniaga'..bukan tok Rina yg cakap..tapi nabi kita yg mulia..Muhammad S.A.W..Alhamdulillah hubby Rina menyokong Rina dari belakang..In Shaa Allah..mudahan dengan restu daripada hubby, Rina mampu untuk tempuhi dugaan..Aminnn..

No comments:

Post a Comment